آوای قرآن | ||
|
[ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 21:7 ] [ سید ]
[ گفتگو با خدا گاهی بر مبنای خواسته مادی انسان صورت میگیرد و انسان از خدا میخواهد که آن خواسته را برآورد و اگر متحقق نشود، انسان دل آزرده میشود. در حقیقت انسان وارد نوعی معامله با خدا میگردد. برای خود هویتی در مقابل خدا تصور میکند و به خواستههای خود اصالت میدهد. همچنان که در عبادت، بهشت و جهنم را در نظر میگیرد و.......
ادامه مطلب [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 20:40 ] [ سید ]
[ درزمان حضرت سلیمان(ع) مردی که چهره اش زرد شده و لبهایش کبود شده بود خود را نزد حضرت سلیمان رساند و گفت:ای پیامبر خدا به من پناه بده! حضرت سلیمان پرسید چه شده است؟ ادامه مطلب [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 20:39 ] [ سید ]
[ بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ﴿۲۵۵﴾ ادامه مطلب [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 20:37 ] [ سید ]
[ *والذین اذا فعلو فاحشه او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذونبهم و من یغفر الذنوب الا الله...* پرهیزکاران کسانی هستند که هرگاه مرتکب گناه وکار زشتی شدند یا به نفس خود ستم کردند به یاد خدا می افتند برای گناهان خود طلب آمرزش میکنند و(میدانند)جزخدا هیچکس نمیتواند گناهان خلق را بیامرزد.(سوره آل عمران آیه۱۳۵)
ادامه مطلب [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 20:33 ] [ سید ]
[ [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 20:31 ] [ سید ]
[ [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 20:26 ] [ سید ]
[ [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 20:20 ] [ سید ]
[
شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمًَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴿۱۸﴾ إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۱۹﴾
ادامه مطلب [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 16:6 ] [ سید ]
[ هنگامی که نوح قوم خود را نفرین کرد و هلاکت آنها را از خدا خواست(وطوفان همه را در هم کوبید)ابلیس نزد او آمد و گفت:توحقی بر گردن من داری که من میخواهم آن را تلافی کنم!!! ادامه مطلب [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 16:4 ] [ سید ]
[ پاسخ این سوال را چگونگی شروع این سوره به ما میدهد، زیرا این سوره در واقع با اعلان جنگ با دشمنان پیمان شکن، و اظهار برائت و بیزاری و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است، و روشنگر خشم خداوند نسبت به ...... ادامه مطلب [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 16:0 ] [ سید ]
[ سعد بن معاذ یکی از یاران و سرداران لشگر رسول خدا(ص) بود که قبرش در قبرستان بقیع مدینه است.در تشییع جنازه او پیامبر(ص) پا برهنه شرکت کرد و فرمود:نودهزار فرشته از آسمان برای تشییع سعد آمده اند. ادامه مطلب [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 15:59 ] [ سید ]
[
مالک بن دینار میگوید((به قصد حج مسافرت میکردم، در بیابان کلاغی را دیدم که در منقارش تکه نانی بودبا خودم گفتم:"یعنی چه ؟حتما حادثه ای پیش آمده که تکه نانی در منقار کلاغ است."دنبال کلاغ را گرفتم، ادامه مطلب [ چهار شنبه 9 بهمن 1392
] [ 15:56 ] [ سید ]
[ انسان با آرزو، همزاد است و با آرزو زندگی میکند. شب هنگام به امید و آرزوی روزی سرشار از سعادت و موفقیت، به بستر میرود و صبح به امید طلوع دوباره خورشید و روزی توأم بابهروزی و سعادت، از خواب بر میخیزد. انسان نمیتواند از امید و آرزو و خواسته جدا باشد؛ چون او به گونهای آفریده شده که این خواستهها با اوست و به طور طبیعی و فطری و به حق در وجود او قرار داده شده است.
ادامه مطلب [ جمعه 4 بهمن 1392
] [ 17:3 ] [ سید ]
[ دورانی خواهد رسید که هیچ چیز پنهانتر از حق و آشکارتر از باطل نخواهد بود، به خدا و پیامبر دروغ میبندند و ارزشهای غیر اسلامی را به نام اسلام عرضه میکنند. و در آن روز هیچ کالایی غریب تر از قرآن نخواهد بود و تلاوت قرآن صوری و لفظی خواهد شد و حقایق قرآن را تحریف خواهند کرد.
.
این گفته ها سخنان امیرالمومنین است... اولین ایمان آورنده به اسلام و قرآن... آینده ی مسلمانان را بدین گونه توصیف می کند... آیا واقعاً چنین روزی در پیش است؟... آیا دوران آخرالزمان وجود دارد؟... گفته ها و اخبار قرآن در این موضع چیست؟ قرآن درباره امام زمان (عج) چه میفرماید؟؟ ادامه مطلب [ جمعه 4 بهمن 1392
] [ 17:0 ] [ سید ]
[ منابع مقاله: معارف قرآن (3-1)، مصباح یزدی، محمد تقی؛
نخستین مساله ای که در بخش خداشناسی در قرآن مطرح می شود اینست که آیا درقرآن کریم برای اثبات وجود خدا استدلال شده است یا نه؟بسیاری از مفسران مخصوصا کسانی که قدمی در علم کلام برداشته اند مثل فخر رازی، آیات زیادی از قرآن را (از جمله تقریبا تمام آیاتی که مشتمل بر آیات تکوینی الهی است) ناظر به اثبات وجود خدا دانسته و مفاد آنها را به صورت براهینی در آورده اند که بازگشت اکثر آنها به «برهان نظم » است.در برابر ایشان دسته ی دیگری از مفسران معتقدند که قرآن کریم وجود خدا را بی نیاز از استدلال دانسته و در صدد اثبات آن بر نیامده است و براهینی که دسته ی اول ادعا کرده اند یا در مقام اثبات توحید و نفی شرک است یا اینکه اساسا به صورت برهان در قرآن نیامده است، و این، مفسران هستند که پاره ای از بیانات قرآنی را با ضمیمه کردن مقدمات دیگری به صورت برهان در آورده اند. ادامه مطلب [ جمعه 4 بهمن 1392
] [ 16:50 ] [ سید ]
[ منابع مقاله: زندگانی حضرت محمد (ص)، رسولی محلاتی، سید هاشم؛
معراج رسول خدا(ص)داستان معراج رسول خدا(ص)در یک شب از مکه معظمه به مسجد الاقصی و از آنجا به آسمانها و بازگشت به مکه در قرآن کریم در دو سوره به نحو اجمال ذکر شده، یکی در سوره «اسراء»و دیگری در سوره مبارکه «نجم »، و تاویلاتی که از برخی چون حسن بصری، عایشه و معاویه نقل شده مخالف ظاهر آیات کریمه قرآنی و صریح روایات متواتره ای است که در کتب تفسیر و حدیث و تاریخ شیعه و اهل سنت نقل شده است و هیچ گونه اعتباری برای ما ندارد (1) ، و ایرادهای عقلی دیگری را هم که برخی کرده اند در پایان داستان پاسخ خواهیم داد، ان شاء الله. اما در کیفیت معراج و اینکه چند بار بوده و آن نقطه ای که رسول خدا(ص)از آنجا به سوی مسجد الاقصی حرکت کرد و بدانجا بازگشت آیا خانه ام هانی بوده یا مسجد الحرام و سایر جزئیات آن اختلافی در روایات دیده می شود که ما به خواست خداوند در ضمن نقل داستان به پاره ای از آن اختلافات اشاره خواهیم کرد و آنچه مشهور است آنکه این سیر شبانه با این خصوصیات در سالهای آخر توقف آن حضرت در شهر مکه اتفاق افتاد، اما آیا قبل از فوت ابیطالب بوده و یا بعد از آن و یا در چه شبی از شبهای سال بوده، باز هم نقل متواتری نیست و در چند حدیث آن شب را شب هفدهم ربیع الاول و یا شب بیست و هفتم رجب ذکر کرده و در نقلی هم شب هفدهم رمضان و شب بیست و یکم آن ماه نوشته اند.
ادامه مطلب [ جمعه 4 بهمن 1392
] [ 16:48 ] [ سید ]
[ منابع مقاله: ادامه مطلب [ جمعه 4 بهمن 1392
] [ 16:46 ] [ سید ]
[ قد خسر الذین قتلوا اولدهم سفها بغیر علم و حرموا ما رزقهم الله افتراء علی الله قد ضلوا و ما کانوا مهتدین ترجمه : در تعقیب چند آیه گذشته که سخن از قسمتی از احکام خرافی و آداب زشت و ننگین عصر جاهلیت عرب ، از جمله کشتن فرزندان به عنوان قربانی بتها ، و یا زنده به گور کردن دختران به عنوان حفظ حیثیت قبیله و خانواده ، و همچنین تحریم قسمتی از نعمتهای حلال به میان آورد ، در این آیه به شدت همه این اعمال و احکام را محکوم کرده و با هفت تعبیر مختلف در جمله هائی کوتاه اما بسیار رسا و جالب ، وضع آنها را روشن می سازد . ادامه مطلب [ جمعه 4 بهمن 1392
] [ 16:43 ] [ سید ]
[ بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن مکتوب از همان آغاز که قرآن به کتابت درآمده است در اول هر سوره ای باستثنای - سوره برائت -بسم الله الرحمن الرحیم است; یعنی سوره با بسم الله آغاز می شود. ولی دیر زمانی است که بین شیعه و سنی بر سر اینکه آیا این آیه جزء هر سوره است یا نه، اختلاف عظیمی وجود دارد. اهل تسنن آن را جزء هیچ سوره ای نمی دانند و شروع هر سوره را با بسم الله از قبیل شروع هر کار دیگر با بسم الله می شمارند که بسم الله جزء آن کار نیست; بلکه در عمل گاهی سوره ها را بدون بسم الله آغاز می کنند. در نماز حمد و یا هر سوره ای را که احیانا بخواهند بعد از حمد بخوانند بدون بسم الله می خوانند. ادامه مطلب [ جمعه 4 بهمن 1392
] [ 16:41 ] [ سید ]
[ |
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |